iPad ergänzt Papierarbeit – Papierarbeit ergänzt iPad

Digitales Lernen an der CIS/IFK

Digitalisierung ist für die Schüler*innen von heute nicht nur ein politischer Modebegriff sondern die Welt, in der sie leben. Für die Arbeitswelt von heute und morgen sind ein flüssiger Umgang mit den modernen Medien existentiell und das ist auch der Grund, warum wir bereits in Klasse 5 der weiterführenden Schule personalisierte iPads für digitales Lernen zur Verfügung stellen und im Unterricht nutzen. Aufgabenstellungen und Lehrmaterialien werden nicht nur zu Coronazeiten digital zur Verfügung gestellt und Lösungen sind größtenteils ebenfalls digital verfügbar. Das entzerrt die Unterrichtszeiten, die damit für die persönlichen und menschlichen Interaktionen zwischen Lehrkraft und Schüler*innen zur Verfügung stehen.

Wie vorteilhaft ist digitales Lernen in der Schule?

All diese Argumente sind ein klares Plus für die Verwendung von iPads an der Internationalen Friedensschule Köln und dennoch gibt es Argumente für die Nutzung von old-fashion Medien wie Heften und Mappen aus Papier. Besonders für jüngere Schüler*innen ist der Erwerb haptischer Erlebnisse und motorischer Fähigkeiten für die Entwicklung des Gehirns nötig. In der heutigen Zeit sind Beschäftigungen, die die Feinmotorik fördern häufig aus den Freizeitbeschäftigungen der Schüler:innen verloren gegangen. Während es vor 80 Jahren noch Schönschrift in der Schule gab (Schüler*innen schrieben zwei Seiten ohne Fehler und ohne Tipp Ex und Co) beschäftigten sich die Schüler:innen vor 50 Jahren in ihrer Freizeit mit Werken, Handarbeiten, Technik, Basteln und Sportarten, die die fein- und grobmotorische Entwicklung unterstützten.

Digitales Lernen in Verbindung mit klassischen Lernmethoden als optimale Lösung für die individuelle Förderung

Wir sind davon überzeugt, dass solche Beschäftigungen von damals nicht nur entschleunigend und seelisch beruhigend gewirkt haben, sondern auch für heute und die Zukunft gebraucht werden, wir sollten sie zu einer Wertschätzung für alte Kulturtechniken erziehen. Wer weiß schon, was junge Menschen mit einer Lebenserwartung bis 2100 und mehr noch an Lebensumständen begegnet? Müssen wir sie für ihre Lebensaufgaben nicht vollständig bilden, d.h. intellektuell und motorisch? Sollten nicht auch Abiturienten gewisse handwerkliche, technische und geschickliche Fähigkeiten besitzen? Wir denken: ja.

Deshalb gilt an der Internationalen Friedensschule Köln „iPad ergänzt Papierarbeit – Papierarbeit ergänzt iPad“. Bildungshumanismus und Digitalisierung sind keine Widersprüche.

Dorothea Vielmetter, Gymnasium bilingual +

Date Published: October 28, 2021
WhatsApp
Facebook
X
Email
LinkedIn
More Articles
logo
Grades at IB Schools
How do IB schools like CIS assess students without traditional grades? Discover how we use evidence-based assessments, i...
June 18, 2025
logo
ES IST OFFIZIELL - Die CIS wird eine IB-Schule!
Die Cologne International School ist stolz darauf, ihre offizielle Ernennung zur International Baccalaureate (IB) Contin...
January 17, 2025
logo
IT'S OFFICIAL - CIS Becomes An IB Continuum School!
Cologne International School is proud to announce its official designation as an International Baccalaureate (IB) Contin...
January 17, 2025
logo
How To Protect Children From Bullying
With 43% of tweens and up to 95% of teens owning smartphones, many might not be prepared for online dangers like bullyin...
June 20, 2024
logo
How To Make A School A Feel-Good Place
Many pupils experience exam anxiety, performance pressure, and social stress, which can lead to physical and psychologic...
June 7, 2024
logo
What Does It Mean To Be A Global Citizen?
Delve into the compelling journey of Grade 6 students as they explore the concept of global citizenship in their Individ...
April 9, 2024
logo
CIS Boarding House: Feels Like Home
In our boarding house, we promote a modern boarding school life. This means that the students actively participate in sh...
November 24, 2023
logo
CIS Internat: Fühlt sich an wie Zuhause
In unserem Internat fördern wir ein modernes Internatsleben. Das heißt, dass die Schüler*innen aktiv das Gemeinschaftsle...
November 23, 2023
logo
Tai-Chi an der Cologne International School
Hinter Tai-Chi steckt viel mehr als Meditation und Bewegung. Es ist ein Weg, um innere Balance zu finden und ein gesunde...
October 25, 2023
logo
Ghana Student Exchange Program
Today, I invite you on this journey as I recall our recent student exchange program between our school in Cologne and ou...
September 28, 2023
Quick Links
Home About+ Academics + Boarding House+ Admissions+ School Life + Community+ Parent Portal+ Contact
Quick Links
logo

Information Evenings 2025

Attend our Online Information Evenings on Google Meet to explore our educational approach, learn about our programs, and speak with our school leadership directly. We’d love to meet you!

Amazon Jungle

Throughout February, 2024, 25 of our CIS students embarked on a long journey to the Amazon Jungle in Iquitos, Peru. Students worked hard the previous months to raise funds to be able to create their community service project with the local communities of El Chino in the Tahuayo Region of the Amazon basin. Once there, our 25 students, along with our three teachers and the guides at the lodge they stayed in, participated in a whole day community service project where students built two complete Primary School classrooms. Our students built 20 desks and 20 chairs from scratch with the help of the local community and finished the day by putting the new furniture inside the classrooms. Thanks to this initiative, the students were able to fill up two classrooms that are now providing full day education to the children of the community. At CIS, one of our pillars of excellent education is understanding the privilege that comes with being an IB student and an international school student, and the importance of being global citizens. With this, comes the responsibility of being stewards of the communities that inhabit this world and the importance of giving back and being change makers!
Time Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday
08:15 - 09:45Targeted LearningSpanish / French / EALMathThe ArtsHumanities
09:45 - 10:15Snack & Break
10:15 - 11:15HumanitiesThe ArtsEnglishEnglishPersonal Growth
11:15 - 12:15MathEnglishScienceScienceGerman / GAL
12:15 - 13:15Science
13:15 - 13:45Lunch & Break
13:45 - 14:15Spanish / French / EALHomeroomGerman / GALSportMath
14:15 - 15:15German / GALClubsClubsClubsClubs
15:15 - 16:45ClubsCubsClubsClubsClubs
logo
IB Primary Years Programme (PYP)
IB Middle Years Programme (MYP)
logo
IB Diploma Programme (DP)
logo